EBD BRĪVPRĀTĪGĀS JOLANTAS STĀSTS PAR DZĪVI ITĀLIJĀ

Jūniju sāku ar dažām brīvdienām, jo mani Itālijā apciemoja draudzene – kopā devāmies apskatīt pasakainās Puglia pludmales.

Uzreiz pēc atgriešanās atpakaļ Fonti centrā, mani sagaidīja neliels pārgājiens netālu esošajā Conero kalnā. Pārgājiena mērķis bija sasniegt Due Sorelle pludmali kalna pakājē. Pludmali var sasniegt tikai ar kuģīti, jahtām vai kanoe laivām no jūras puses vai pēc pusotras stundas gara gājiena pa kalnu taku. Lai gan ir tikai jūnijs, gaisa temperatūra jau ir ļoti augsta – dienas vidū pat ap +30 C vai vairāk.

Jūnija sākumā Fonti centra aktīvisti organizēja pasākumu “Notte dei beni comuni”. Tas ir pasākums, kad nakts laikā brīvprātīgie izdara kaut ko labu apkaimei. Iepriekšējos gados ir atjaunotas rotaļu iekārtas bērnu laukumā, apzīmēti mūri apkārtnē. Šogad tika apzīmēts viens mūris tiešā parka tuvumā, stādīti jauni kociņi, atjaunots sporta laukuma marķējums, stāvā nogāzē tika izveidots terasējums. Šī notikuma moto ir “Mēs varam būt aktīvi visu nakti un jūs tāpat nepamanīsiet, jo mēs netraucējam”. Moto ir diezgan zīmīgs, jo lai gan Fonti centru apmeklē ļoti daudz bērnu, jauniešu un arī vecāka gadagājuma cilvēku, apkārtne tiek kopta un labiekārtota, centrs nodrošina dažādas aktivitātes iedzīvotājiem, joprojām ir cilvēki, kas uzskata, ka centrs un tā apkārtne ir nelabvēlīga. Liels ir prieks, kad bērni nākamajā dienā pamana un novērtē pārmaiņas Fonti apkārtnē.
Jūnijā man notika arī brīvprātīgā darba vidustermiņa novērtējuma tikšanās. Šoreiz ar citiem brīvprātīgajiem tikāmies Vitorrchiano, kas ir netālu no Romas. Dīvaina ir sakritība, ka gan iepriekšējās tikšanās reizē, gan arī šoreiz Itālijas vilcienu kompānija rīkoja streiku, kas nozīmē, ka vilcieni un metro tajā dienā nekursē (ar ļoti dažiem izņēmumiem – garantētajiem reisiem), tāpēc Vitorrchiano pametām ļoti agri, jo garantētie bija tieši daži rīta reisi. Roma šajā laikā ir ļoti uzkarsusi, dienas un nakts temperatūras atšķiras ļoti maz, vienīgi naktī saule nekarsē.

Jūlijā Recanati notika Mākslas festivāls. Festivāls izpaudās kā tirdziņš, kur varēja iegādāties dažādus rokdarbnieku darinājumus, vecpilsētas galvenajā ielā un laukumā bija vērojami dažādas mākslinieku performances – gan teātra etīdes, gan virves dejotāji, gan sava veida burvju mākslinieki. Fonti centrs organizēja senu plašu ierakstu klausīšanos.

Ierīkojam savu mājīgo stūrīti ar dīvāniem, paklāju un spilveniem vienā no nelielajiem vecpilsētas laukumiņiem, kas ikdienā kalpo kā stāvlaukums

Jūlija beigās kopā ar Fonti centra jauniešiem devāmies uz vienu no reģiona augstākajām virsotnēm – Monte Rotondo. Kāpiens bija ļoti interesants un arī laikapstākļi beigu beigās izvērtās mums labvēlīgi, jo lai gan apkārt staigāja negaisa mākoņi, nedaudz atsvaidzinošu lietu dabūjām tikai pašās, pašās beigās, kad bijām jau tuvu mašīnām.

Jūlija beigās Fonti centrā notika gada pasākums – mūzikas festivāls Memorabilia. Pirmajā vakarā uzstājās dažādas vairāk un mazāk zināmas Itālijas rokgrupas, savukārt otrais vakars piedāvāja mūziku dažādām gaumēm – sākot ar lirisku mūziku un vakaru noslēdzot ar hip hop māksliniekiem. Vienam no aktīvākajiem centra jauniešiem, kurš arī aizraujas ar hip hop, bija dota iespēja iesildīt vakara galveno hip hop grupu.
Savukārt augustu sāku ar jaunu iemaņu apgūšanu – devos uz organizāciju Prato (netālu no Florences), kur arī kā brīvprātīgā darbojas viena jauniete no Latvijas – iepazināmies arrival training Nolā.  Viņa uzaicināja mani palīdzēt bērnu vasaras nometnē. Protams, šo iespēju atteikt nevarēju, jo tā bija gan izraušanās no ierastās ikdienas, gan citas organizācijas darbības iepazīšana. Tā vairākas dienas pavadījām kalnu namiņā palīdzot bērniem dažādās aktivitātēs – kopā gājām atvēsināties kalnu strautiņā, gājām dienas pārgājienā kalnos, kur iepazinām Itālijas kalnu floru un faunu, izbaudījām bērnu pašu individuāli sagatavot izrādi par Alisi Brīnumzemē.

15.augusts Itālijā ir oficiāla brīvdiena un parasti sākot no šī datuma divas nedēļas vairumam itāļu ir atvaļinājums – vairums iestāžu un uzņēmumu ir slēgti, visi dodas atpūsties pie jūras vai kalnos. Divas atvaļinājuma nedēļas visā Itālijā nozīmē arī to, ka ir lielāki sastrēgumi, jo visi kaut kur brauc, pludmales un kalnu kūrorti ir pārpildīti un arī cenas ir augstākas. Arī es devos tradicionālajās itāļu brīvdienās un nedaudz apceļoju Itālijas Ziemeļus – Venēciju un Milānas apkārtni.

Līdz ar augusta beigām, gaisa temperatūra Itālijā ļoti strauji samazinājās – tik strauju temperatūras maiņu es patiesībā nebiju gaidījusi. Protams, pats dienas vidus joprojām bija karsts, sasniedzot +25..+27 C grādu atzīmi, taču rīti un vakari kļuva stipri vēsi.

Kopā ar Fonti centra jauniešiem, kas ir piedalījušies kādās Erasmus+ apmaiņas programmās, piedalījāmies pasākumā Anconā, kur kopā ar citām reģiona organizācijām informējām interesentus par iespējām doties pieredzes apmaiņā vai brīvprātīgajā darbā uz citām valstīm – gan Eiropu, gan Āziju un Āfriku. Jāteic, ka itāļi ļoti bieži izrāda interesi doties brīvprātīgajā darbā uz Āfriku.
Dažas dienas oktobrī izmantoju, lai vēl pēdējo reizi (vismaz uz kādu laiciņu) apskatītu Itālijas dienvidus un sasmeltos saules enerģiju.

Tā kā Latvijā rudenī populāri ir dažādi rudens ražas tirgi un Mārtiņdienas tirgi, tā Itālijā tradicionāla ir ēdamo kastaņu cepšana un trifeļu svētki. Arī mēs Fonti centrā sarīkojām kastaņu cepšanas pasākumu ģimenēm. Kamēr daži cepa kastaņus, tikmēr citi spēlēja Dixit. Spēlējām komandās bērni kopā ar pieaugušajiem, kas arī ir Fonti centra filozofija – mijiedarbības veicināšana starp dažādām paaudzēm.

Mana pēdējā nedēļa Fonti centrā bija ļoti mierīga. Ļoti labi var novērot, kā, līdz ar rudenīgu laikapstākļu un skolas atsākšanos, Fonti centrs paliek klusāks un mierīgāks, nekā pavasarī un vasarā, taču tik un tā uz Helovīna masku darināšanas nodarbību daži bērni ieradās.

Manā pēdējā dienā Fonti centrā ēdām picu un klausījāmies latviešu mūziku, kā arī tiku pie nelielas atmiņu dāvaniņas – fotomirkļu kolekcijas no Fonti centrā pavadītā laika.